Geplaatst | 04-03-2019

Zijn er in 2030 nog scholen?

Zijn er in 2030 nog scholen?

Geslaagd minisymposium Onderwijsgroep Noord

Hoe toekomstbestendig is een schoolgebouw? Over deze vraag discussieerden zo’n 80 mensen uit het onderwijs en daarbuiten tijdens het minisymposium van Onderwijsgroep Noord op 28 februari.  

Herma Kerssies, architect gespecialiseerd in schoolgebouwen en omgevingspsychologie nam de aanwezigen mee in de geschiedenis van scholenbouw, scholen zonder gangen of lokalen, ontmoetingsplekken, licht, lucht en ruimte, groene schoolpleinen en nog veel meer. Coen Pots sprak over de veranderende maatschappij en de eisen die dit stelt aan de verbinding van het onderwijs met de omgeving.

Is school de belangrijkste plek om te leren? Bas Havinga, havo-leerling van rsg de Borgen en Sjoerd Pool, programmamanager van het Suikerterrein vinden van niet. Leren vindt immers overal plaats. De vraag is dan: wat leren we, op welke manier en welke plek hoort daarbij? Een pasklaar antwoord werd niet gegeven, maar over één ding waren de deelnemers aan het symposium het eens: mensen blijven een plek nodig hebben om elkaar te ontmoeten om van elkaar te leren.

Deel dit op

Gerelateerd nieuws