Ik ben
Geïnteresseerd in:
Wis filters
Geplaatst | 27 maart 2020

Terra trakteert studenten op gezonde pompoenpatat

Afbeelding (boven)

“Ontzettend knappe prestatie”
Niet alle pompoenen van Akker- en tuinbouwbedrijf Nieuw Udengast voldoen aan de eisen voor verkoop; ze zijn te klein of hebben een verkeerde kleur, maar zijn verder prima. Samen met Snackbar van de Toekomst hebben de foodstudenten hiervoor de oplossing pompoenpatat bedacht. Op dinsdag 3 maart stond de Snackbar van de Toekomst op het schoolplein van Terra Groningen. Ton Wennink, lid College van Bestuur, reikte het eerste bakje pompoenpatat uit aan de studenten Jelien Timmermans, Femke Kingma, Deborah Kroes en Leyla Karaaslan. “Felicitaties en complimenten voor deze toppers. Het is ontzettend knap om samen met bedrijven uit de regio een oplossing te bedenken voor lokale voedselverspilling. De nieuwe opleiding Food is in september gestart wat de winst van de studenten extra bijzonder maakt. Dit succes willen we graag delen met alle studenten en medewerkers,” aldus een trotse Ton Wennink.

650 bakjes patat
Alle klassen brachten met hun docent een bezoek aan de Snackbar. Daar hoorden zij het verhaal over het ontstaan van de pompoenpatat en ontvingen zij een bakje verantwoorde patat. Er zijn circa 650 bakjes patat de toonbank overgegaan. Tim, student van Terra Groningen, staat voor de Snackbar in de rij. “Je krijgt niet elke dag de mogelijkheid om pompoenpatat te proeven, dus daar maak ik graag gebruik van. Ik had geen verwachtingen maar ik vind het erg lekker. Vooral de combinatie met het bijpassende sausje maakt het erg smaakvol.”

Zowel de patat en saus als de gebruikte olie en bakjes zijn verantwoorde keuzes. De Snackbar van de Toekomst stort de winst van vandaag in een speciaal fonds. Met dit fonds wil de Snackbar van de Toekomst een boost geven aan de lokale economie. Concrete plannen hiervoor worden nog ontwikkeld.

De opleiding Food, Life & Innovation wordt ingevuld vanuit de ‘vanaf de bron tot op je bord’ gedachte. Voorlichting over gezonde en duurzame voeding, herkomst, voedselketens en trends zijn de belangrijkste pijlers.

Media/Afbeeldingen/Nieuws/2019-2020/PHOTO-2020-03-03-09-37-09.jpg
Deel dit op