Regioleren en ondernemend leren

Regioleren en ondernemend leren

Heeft u er al van gehoord? De termen ‘regioleren’ en ‘ondernemend leren’? De woorden zeggen het al, op een ondernemende manier leren in de regio. Terra mbo staat midden in de maatschappij en geeft studenten de kans om waardevolle ervaringen op te doen in de beroepspraktijk in hun eigen regio. 

Samenwerken met de regio
Regioleren is ondernemend onderwijs. Terra wil hiermee de binding en de samenwerking met de regio stimuleren. Studenten werken aan realistische vraagstukken van opdrachtgevers uit de regio. Op deze manier doen zij ervaring op in de praktijk en maken de studenten meteen kennis met bedrijven in hun eigen omgeving. Zo kunnen zij op een goede manier ontdekken wat zij na hun studie kunnen verwachten. 

Ondernemend leren
Studenten kiezen zelf opdrachten uit die goed passen bij hun eigen opleiding en leervraag. Samen met medestudenten werken zij aan vraaggestuurde en praktijkgerichte oplossingen. Hierbij worden zij gecoacht door docenten en wordt er gewerkt aan acquisitie, planning, calculatie, management en uitvoering. Regioleren is een onderdeel van ondernemend leren. Thijmen Rooks, docent en decaan bij Terra mbo Groningen, legt uit wat ondernemend leren inhoudt: “Ondernemend leren is een visie. Wij willen de studenten vanaf het begin steeds meer ondernemerschap bijbrengen. Het gaat dus vooral om houding. Op het mbo is het belangrijk dat de studenten zelfverantwoordelijkheid nemen. Een mooi voorbeeld hiervan is dat je binnen het ondernemend leren van aanbodgericht naar vraaggestuurd onderwijs gaat.” 

Regioleren
Ondernemend leren komt dus terug in het regioleren, een gekozen vorm van onderwijs. Terra wil hiermee een realistische onderwijsomgeving bieden waarin ruimte is voor het ontwikkelen van vakvaardigheden en managementvaardigheden. Hoe ziet dat regioleren er dan precies uit? Rooks schetst een beeld: “De examenstudenten vormen een stichting, zij halen opdrachten uit de regio bij bijvoorbeeld bedrijven, gemeenten, waterschappen, provincies, enzovoort. Deze opdrachten worden verwerkt in een leerofferte, hierin staat niet alleen de prijsopgave maar vooral wat er geleerd wordt van deze opdracht. Vervolgens gaan de studenten de opdrachten uitvoeren waarbij de examenstudenten de tweedejaarsstudenten als medewerkers meenemen. Er wordt ook echt geld verdiend. Dit is vooral kostendekkend, het is namelijk geen verdienmodel, het gaat tenslotte om het leren. Op deze manier creëert Terra een zo realistisch mogelijke onderwijsomgeving.”

Hier vindt u meer informatie over regioleren

Blijf op de hoogte
Wilt u op de hoogte blijven en informatie ontvangen? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief. Heeft u nog vragen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.

Aanmelden nieuwsbrief